středa 13. srpna 2008

Den osmý, 13.8.2008

Jak jsem si sám slíbil, od Maa si dnes odpočinu. S Mírou a jeho kolegou, se kterým tu píše knížku, máme naplánovaný oběd v hotelové kopii restaurantu Maxim. Pak se společně vydáme hledat Maovo podzemní město. Na tuhle zajímavost jsem přišel náhodou na internetu. Kupodivu to není ani v jednom průvodci, co tu mají kolegové s sebou a to by mohlo slibovat ne úplně turistickou podívanou. Čínská kuchyně je skvělá a jejich talent pro kopírování jakbysmet, tak jsem zvědav, jak si poradí s francouzskou kuchyní. V originál Maximovi jsem nikdy nebyl, ale musím říct, že interiér není taková katastrofa. Je kompletně v tmavém dřevě, v oknech jsou barevné vitráže s motivy plodících ovocných stromů a na všem je taková správná hospodská patina. Nevím, jestli jí vytvořil zub času,nebo to byl záměr, ale je fakt, že třeba slavný český Blatův Minibike číňané taky okopírovali i s ojetými pneumatikami. Je čas obědů, a kromě nás je tu jen hrstka lidí. Je mi to podezřelé. No nic. Číšník přináší na stůl malé bagety a francouzské máslo. V jídelním lístku je francouzština na prvním místě, pod ní angličtina a až nakonec čínština. Ceny jsou na místní poměry asi pětinásobné, ale za tu srandu to stojí. Z nabídky veskrze středomořské kuchyně vybírám lososa na mušlích a barbarsky jedno pivo. Přeci jenom se mi nechce dávat bambilion za kopii francouzského vína. Zdá se, že číšník všemu rozumí. Za chvíli mám na stole gurmánskou porci(asi 50 gramů) hovězí svíčkové, kousíček dušené mrkve a brambůrku. K tomu přistává pivo v plechu. Protestovat asi nemá smysl. „Tak tohle mi hodí maximálně tři řádky a ty budou nejdražší v knížce.“, hodnotí tuhle absurditu Míra. Podzemní město začal Mao budovat po roce 69 ze strachu před nukleární válkou. Má rozlohu asi 850 tisíc metrů čtverečních a bylo v něm všechno včetně nemocnice a kina. Vchody do něj byly ukryté asi na devadesáti místech včetně obchodů a restaurací v okolí Náměstí nebeského klidu. Dnes už svému účelu neslouží, ale není mrtvé. Developeři se chopili příležitostí a postavili v něm hotely, restaurace, dvě divadla, bruslařskou dráhu a dokonce i pěstírnu hub. Aspoň to jsem se dočetl. Ověřit to ale dnes nedokážu. Přes veškeré úsilí a zapojení orientačních smyslů i nesmyslů nás všech a nachození spousty kilometrů špinavě malebnými Chutongy jsme ho prostě nenašli. Není to v žádné mapě a domorodci našim otázkám neporozuměli. Na rozrůstající se seznam neúspěšných misí si připisuju další položku. Večer si spravím náladu nějakým pečeným broučkem. Vyhlášenou tržnici s plagiáty čehokoliv jsem si původně chtěl nechat i ujít. „Neblbni, včera tam byl nakupovat i George bush pro manželku!“ říkají kluci, a dokazují to titulní stranou China daily. Taxíkem jsme na místě se vznešeným názvem „Silk Market“ za deset minut a asi padesát korun. Čekal jsem cokoliv, jenom ne honosnou čtvrť s mrakodrapy a pospíchajícími úředníky. Samotná tržnice vypadá z venku spíš jako luxusní obchoďák. Proti nám odcházejí s uspokojeným výrazem turisté obtěžkáni taškami. Uvnitř to ale vypadá opravdu spíš jako v tržnici. „Luka, luka, sir. Najs týširt, gůůůd práájs only foor jůůů.“, povykuje na nás jedna trhovkyně za druhou a pevně se nás při tom snaží chytit za ruce. Pobaveně to komentujem a jiná na nás slušnou češtinou: “Ahoj, jak se máš?“ Je tu opravdu všechno, na co si člověk vzpomene. Dokonce rozdělené do oddělení a pater. Nával je všude, ale největší u oblečení a elektroniky. Mísí se tu sportovní fanoušci s reprezentanty i olympijskými funkcionáři. Házím očko na nový Iphone. Tohle tu asi pofrčí nejvíc. Jen ztěžka se mi daří k pultu prodrat přes tři chasníky. Ti už mají dva na pultu a připravují si peníze. Na první pohled docela zdařilá kopie, ale evidentně displej s menším rozlišením, trochu jiná grafika a pomalé odezvy při ovládání. „Chlapi, nevadí vám, že je to kopie?“, ptám se. „Vůbec ne, berem to pro děcka, budou nadšený! A za ty peníze…“ přátelsky mi jeden při placení odpovídá. Cenu usmlouval asi na 2.000.- Kč. U dalšího stánku koukám na jiné mobily. Nokia se tu ale jmenuje „Nokla“, jinak je zdá se na chlup stejná. Pobaveně to zkouším vyfotit, ale prodavačka to naštvaně zakrývá rukou. Kupuju jen 2GB paměťovou kartu, jelikož jsem líný promazávat fotky. Předem jí vyzkouším, a protože jsem se tu vloni už smlouvat naučil, z původních osmi set korun, „vyrábím“ sto dvacet. Beru to kolem Breitlingů a brýlí přes oddělení kosmetiky. Zajímalo by mě, co dokáže udělat dermatologicky určitě netestovaná kopie anti aging krému Vichy s dívčí tvářičkou. Tady není takový obrat, tak jsou trhovkyně neurvalejší a násilím se mě snaží přitáhnout. „Samsing fóór jour vajf, sir!“, povykuje na mě jedna a bere mě za ruku, až to zabolí. „Don‘t touch me, O.K.?” odpovídám rázně, načež dostanu menší herdu do břicha. Ještě že mám vypracovaný pravý český pivní „pekáč buchet“. Přes oddělení hedvábí, kde včera nakupoval Bush, mířím rychle ven. Teprve teď si všímám, že před budovou je vyhrazené parkoviště plné těch „jakobypassatů“, které vozí olympijské potentáty. A pro ty méně důležité je tam několik autobusů. Už se smráká a dostávám zprávu, že Karel už našel onu gurmánskou uličku s pečenými brouky, hady a jinou havětí. Cesta mi netrvá ani čtvrt hodiny a už z dálky cítím mix exotických vůní. Ulička se stánky s červenými lampiónky a neuvěřitelnou atmosférou má asi tři sta metrů. Před experimentem ji celou procházíme a sledujeme turisty i místní, jak se více či méně statečně potýkají s pečenými divnostmi na dlouhých špejlích.Z dá se, že právě to je i velká zábava prodavačů v dlouhém pracovním dni. Kromě běžných mas, tu vidíme nejrůznější chobotnice a mořské koníky, ježky a hvězdice, taky pštrosí hlavu, něčí žlázy, srdce, ledviny, žaludky, pštrosí hlavu a štíry. Nakonec si Karel objednává bílého hada, předem nakrájeného na kousky a já asi zvolím gigantické červy se vznešeným názvem „Silk worms“. Hada dáváme napůl. Je skvěle okořeněný, ale maso není žádný šlágr. Aspoň je měkčí, než jsem čekal. Dojídám poslední kousek a jdu si pro porcičku červů. Mám radost, že paní věnuje mimořádnou pozornost jejich propečení. Přeci jenom mají skoro dva centimetry v průměru. Překvapuje mě, že mají tak tvrdou krustu. Jen to křupne. Vnitřek je docela chutný, snad něco jako ořechová nádivka, ale té skořápky se nedá nijak zbavit, tak jí musím po rozkousání vždy vyplivnout a to mě trochu prudí. Po třech kusech končí špejle v koši a já si spravuju chuť grilovanou chobotnicí a ústřicí pečenou ve vlastní skořápce s česnekem. Monstr cvrčka a beraní penis si nechám zase na příště. Připomínám, že rozšířenou galerii fotek můžete průběžně sledovat tady.

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Gastro ulička je tedy slušná - a co nějaké chlaďáky na maso - to tam asi nefrčí - kdyžtak udělaj mix - červíky a maso dohromady za double juany:)a my tu z omytého zeleného masa děláme skandál:-)Nebo to bylo v poho? Jak se dnes cítíš po probuzení?:)
Veru

Anonymní řekl(a)...

ahoj, no je to trochu ulet, ceske olympijske studio v takovych podminkach. to bych do zkostnatele ceske televize plne digibet a znudenych techniku necekal. jak jsou na tom jine party, myslim zahranicni studia, stejne minimalisticky? jsem v ostrovci bez televize, poslal bys mi link kde ty tvoje vstupy muzu videt na netu treba ze zaznamu?
videl jsem ted nejake zabery z ciny v vsiml si tam nekolika polonahych deti, oblecenych jen v takovych zasterkach ci spis jen v prouzkach latky. ty mas taky jedno vyfocene, to je tam normalni? myslim chodit s nahym ditetem po meste?
co strevni potize, zatim ty gastro experimenty zvladas?
dada

Anonymní řekl(a)...

Tak ještě jednou dík za Tvoje postřehy! Ikdyž při té délce každodenních příspěvků, by se vlastně slušelo říct: "Díky za Tvá vyprávění";-)
Vážně, čtu je jedním dechem. A fotky? Ty se dají prohlížet kolemdokola!
Snad budeš mít možnost (nebo parcovní povinnost) opustit na chvíli Peking a jet se rozhlédnout i mimo olympijský mainstream. Třeba do míst, kde jste loni putovali. Tam, mimo ohniska současné pozornosti, pak s ročním odstupem zaznamenat a porovnat změny–nezměny, které Čína na poslední chvíli ještě musela prodělat – anebo taky ne – a podělit se s námi i o tyto!

Neutuchej! Držím pěsti a gůůůd lááák,
PK

Anonymní řekl(a)...

No mě by zajímal ten monstr cvrček:-) Dej pak vědět jak chutnal. Kdyby byl dobrej, tak bych ho požívala k vínku každý večer už jenom kvůli tomu názvu:-)
"Včera jsem si dala dvojku a monstr cvrčka, co Ty?" paráda véča ne?
pa Bára

Anonymní řekl(a)...

Hele, když jsme Vám z Číny přivezli kuřecí pařátky - tak jste se ofrňovali a jediný, kdo se do nich pustil byl Emil po filipínské kořalce...:-)
Veru

Kuba Kolář řekl(a)...

Chlaďáky jsem tam opravdu neviděl, ale byl jsem v klidu, včera bylo jenom 26 stupňů. :-) Probuzení úplná paráda. Dádo máš pravdu, to studio je opravdu úlet. Link bohužel nemám, ale vím, že je potřeba si nainstalovat aplikaci "Půjčovna ČT". Pořad se jmenuje "Rozhovor s hvězdou" Jinak by měl běžet každý den v 18:45 na dvojce... Ty polonahé děti jsem viděl jen dvakrát. Musím to zaklepat, ale střevní problémy nemám. A to se nijak nekrotím. Pavle ani nevíš, jak rád mych se podíval za město. Vláda tam vystěhovala spoustu lidí a asi tam pořád mají problémy s vodou a elektřinou. Velkou šanci na takový dlouhý výlet ale nemám... Báro když mi slíbíš, že ho sníš, tak ti monstr cvrčka koupím den před odletem a přivezu ti ho až do kuchyně! A když budeš hodná na manžela, přivezu Ti třeba i ten beraní penis! :-)

Anonymní řekl(a)...

Pokud si pamatuju – ale možná, že taky ne – přece jen to byl podařenej uvítací večírek, hehe – jsem ty pařátky taky chroupal a řikal něco o jejich prospěšnosti pro výživu našich chrupavek. Nicméně jedny mám ještě v ledničkový záloze;) Co ty na to, Emčo? Rum, pravda, byl daleko atraktivnější pošušňání;) Ten se v lednici moc dlouho nechladil… A schválně – je to penis beranův nebo skopcův? To by mohl být výraznej rozdíl;)
PaKo

P.S.: Panečku, jak se o tom gastru pěkně rozepisuje")